En vision bliver til et brand:
Sådan opbyggede Jody Merrill btone FITNESS

Noget af det vigtigste, når du åbner en virksomhed, er at etablere brandidentitet - det hjælper med at opbygge troværdighed som virksomhed og skille dig ud fra mængden. Lær her, hvordan Jody Merrill, grundlægger og ejer af btone FITNESS, har opbygget et fitness-brand med national anerkendelse og dedikerede følgere.

Bag virksomheden

Jody arbejdede som talepædagog, men da hendes mor døde af kræft, blev hun meget interesseret i fitness. Hun begyndte at deltage i maratoner og triatloner, og for 10 år siden åbnede hun btone, og søgte en mindre belastende træningsmetode. Btone er et unikt boutique fitness-studie med vægt på langsomme bevægelser - Jody beskriver det som noget, der "ligner yoga, men føles som crossfit". Dengang syntes hun, at boutique fitness fortjente at være et sted mellem yoga og spinning - og da hun flytttede tilbage til Massachusets, fik hun chancen for at gøre sin fitness-vision til virkelighed. Hun har siden udvidet til en franchise med yderligere 9 studier... et år efter hun startede.

Som de fleste ejere af små virksomheder gjorde selv hun alt i starten. Hun sammensatte en virksomhedsplan og mindre end et år senere åbnede hun sit første studie. "Når jeg har taget en beslutning, så ser jeg kun fremad. Der findes ikke noget 'nej'. Alle sagde 'Du er tosset. Hvad har du gang i?' Jeg svarede 'Det finder jeg ud af.'

Selvom Jody ikke havde nogen formel erhvervserfaring (hun droppede ud af handelsskolen!) har hun brugt mentorer og sit eget instinkt til at gøre btone til en virksomhed i vækst. Først sagde hun 'Jeg havde ingen forventninger. Jeg vil bare gerne nyde livet. Det handlede ikke om penge... det var en udfordring. Kan det lade sig gøre? Kan jeg opbygge det?

UUNDVÆRLIGE RÅD

"Bare jeg havde haft lidt mere erfaring med at være emnet for en vurdering på Yelp og hvordan man håndterer det. Det er en stor udfordring, da det er meget personligt at eje en virksomhed... og sociale medier kan være så upersonlige. Hvad er hendes tilgang nu? Besvar, istedet for at reagere."

Opbygning af et brand

Logodesign var noget af det første, Jody fik på plads, da hun startede btone - en af hendes venner gjorde det for hende. Cirklen i mit logo har altid været del af min vision. Den har altid været der. Senere havde vi brug for at folk forstod, hvad vi var, fordi vi var på et marked, hvor ingen vidste, hvad vi lavede." Så logoet blev udvidet med dele af maskinen og en person i cirklen for at give potentielle kunder mere kontekst.

"Vores virksomheds stemme og tone har været holdt langt fra temaer som kalorie/bikinikrop/sommerkrop og har i stedet forkus på den krop, man har fået og hvordan man bedst passer på den. Man kan sagtens nyde at komme i form! Og hvis vi har lært noget i det sidste år, så er det at vores sundhed ikke kan tages for givet."

I dag er Jodies brand-tilgang at skabe unikke forbindelser. "Vi har altid været 'os'. Alt er nu blevet så automatiseret, men mens du har tid, så dyk ned og se, hvad der faktisk virker for folk. Det er den forbindelse, der motiverer dem... og også giver [mig] så meget motivation. Når jeg ser nogen reagere på noget, jeg har sendt, bliver jeg så glad. Det er den personlige forbindelse til folk, der har betydning, at de ved, at du er der. Du er en virkelig person. Jeg er ikke en robot."

Jody udnytter også, hvor unik btone er. “Folk vender tilbage til dig, fordi der ikke findes nogen anden, som er ligesom dig.”

btones uundværlige markedsføringsmaterialer

Postkort var det første markedsføringsmateriale, Jody købte til btone. Jeg ville give folk en fysisk genstand... med al vores info. Det har faktisk ikke ændret sig meget i de sidste 10 år. Postkortene har en billede af deres unikke maskine, hjemmesideadresse, logo og et introduktionstilbud.

Og som de fleste virksomheder har Jody altid en stak visitkort i nærheden - hun foretrækker tykt karton, fordi de er nemmere at finde og de skiller sig mere ud. Hun bruger en mørk baggrund med metallisk skrifttype på btones visitkort. Hun holder designet enkelt med btones logo, hendes navn, e-mailadresse og telefonnummer.

Blandt hendes uundværlige markedsføringsmaterialer er vandflasker - hun er kreativ med forskelllige farver og design, men btones logo er altid med. “Vi kan godt lide ting, som er praktiske i studiet, men det giver reklameværdi, at de bruger den andre steder og at andre folk ser den... måske til deres barns fodboldkamp, eller på golfbanen. Og så rækker brandgenkendelsen endnu længere ud."

Hatte er også uundværlige (“Alle sætter pris på en hat“), især om sommeren. Jodi kan godt lide hatte, fordi både mænd og kvinder kan bruge dem, og hun behøver ikke at have forskellige størrelser på lager. Hun bemærker dog, at hendes kunder er meget glade for tanktoppe, trøjer og T-shirts. En anden uundværlighed for Jody er kuglepenne med logo. "Alle leder altid efter en kuglepen! Vi sørger for at det er kort og præcist med logoet. Det hele handler om at opbygge den brandgenkendelse."

I starten var det personlige anbefalinger, der hjalp med væksten af btone. Efter et halvt år åbnede vi endnu et studie. Der var på det tidspunkt ingen Facebookside for virksomheden. Der var ikke rigtigt fokus på sociale medier. Jeg havde en personlig Facebook-side, og jeg sendte venneanmodninger ud... det var min marketing. Jody bruger stadig sociale medier - hun siger, at det er det, der har udviklet sig mest i btones 10 år som virksomhed.

De samme algoritmer, der driver mig til vanvid med hver eneste farve joggingbukser, er den samme algoritme, der hjælper folk med at finde btone. Personlige anbefalinger er stadig den mest effektive og billigste marketing, men vi bruger vores team til at forsætte med at skabe kontakt til potentielle kunder på Facebook og Instagram.

Og fremtidens uundværlige maketingsmaterialer? Jody planlægger at bestille paraplyer snart. Det er de små, tilfædlige ting, som er praktiske og du har brug for, men du tænker: "Hvis der kan være et navn på, hvorfor så ikke vores?"

Stræben i en pandemi

"Især vores udstyr er virkelig unikt. Du kan ikke gøre det derhjemme - det var meget svært for os sidste år, vi skiftede retning og fandt på nye versioner, men det var ikke det samme. Det har været et vanskeligt år for mindre virksomheder", siger Jody.

I løbet af COVID 19-pandemien har hun måtte skære mange udgifter væk og gå tilbage til "grundlæggende" metoder. Jody vendte tilbage til den daglige drift af studierne, og btone begyndte at tilbyde kortere Zoom-sessioner, så kunder kunne interagere med deres instruktør og holdkammerater. Jody bemærker at disse sessioner var godt for kampånden (for personale og kunder, som ville holde forbindelsen), men ikke så godt for bundlinjen.

Og nu da deres studier er åbne igen, har de justeret deres sessioner - instruktørerne er stadig ved at vænne sig til at instruere på afstand, og kunder vænner sig til at have mundbind på i studiet.

Fremad mod fremtiden

I takt med at verden langsomt vender tilbage til 'normal', siger Jody at btone har en håndfuld potentielle franchiser både nationalt og internationalt. "På hjemmefronten håber vi at se flere og flere kunder vende tilbage til deres lokale studier. Der er bare ikke noget, der kan sammenlignes med at træne sammen med andre, give den en ekstra tand og få støtte og ekspertise fra trænere." Hun bemærker også, at før nedlukningen "begyndte vi at forberede deltagelse i messer for fitness og franchise", så hun ser udstyr til messer i sin fremtid.

Jody elsker at være virksomhedsejer - på trods af udfordringerne. Ifølge hende er det bedste ved at være ejer af en lille virksomhed at "kunne bestemme over sin egen tid. Det var fantastisk at kunne gå ud og spise frokost midt på dagen. Og efter 10 år i branchen ser hun frem til det næste årti. Jeg vil bare gerne se den fortsatte vækst. Jeg vil finde de rigtige folk til at fortsætte med at opbygge navnet og nå ud til flere.

Related articles

Små virksomheder tilpasser sig i 2021

Få en ny start i 2021 med nye idéer til din virksomhedsstrategi

Read more

13 inexpensive marketing ideas for small business owners

Check out our 13 budget-friendly ideas to promote your business

Read more

How to market your spa, salon, or gym after COVID-19

Get customers excited about new offerings, promotions, and safety policies.

Read more

How to safely reopen your spa, salon or gym

Keep customers and employees safe as you start offering personal services again.

Read more

Gå til butikken